Nytt liv...igen

Eftersom jag inte har skrivit om det på ett tag så kan man ju gissa att det nya livet gick åt skogen. Det höll i två veckor.. but guess what! Nu är jag igång igen... Denna gång är insatserna lite högre.

Om jag lyckas att nå en viss vikt innan November, har jag blivit lovad en utlandsresa av Håkan och pengar av mamma att handla kläder inför resan. Inte illa säger jag.
Mitt största mål är ju självklart hälsa, men det är ju alltid lättare med en morot...

Så:
Nu väger jag 96(!) kg och har ett BMI på 29, enligt tabellen är det på gränsen till fetma.. Vet inte riktigt om jag tycker det själv, men överviktig är jag definitivt.
Jag är 181 cm lång

Jag känner av min övervikt, ont i knäna och jag orkar i stortsett ingenting. Så nu är det fan dags igen. jag hoppas att jag klarar av det.. eller.. jag SKA klara av det.

Mitt mål är 80 kg i November.. (det SKA gå!)

Dagens motion:
30 min rask promenad + 30 min långsammare promenad med pappa.


Kommentarer
Postat av: ejmis

Kom igen! Det där fixar du!!

2008-05-13 @ 22:37:53
Postat av: Em

Klart du klarar det! :)

2008-05-14 @ 12:52:55
Postat av: Theresia

Hej Emelie! Hoppas det går bra för dig!! Jag vet inte vad du försöker med för metoder, men jag är i alla fall övertygad om att fettskräcken är en bov i dramat för många som försöker gå ner i vikt. Fett i kosten gör att fettförbränningen sätter fart i kroppen. Socker i kosten gör att energilagringen (och därmed fettlagringen) sätter igång i kroppen. Mitt tips är att undvika socker, artificiell mat (undvik speciellt varor som innehåller härdat fett eller delvis härdat fett och glutamat... det står på innehållsförteckningen). Snåla inte med riktigt smör, ägg och fettkanter på kött. Byt ut smörgåsmargarinet mot Bregott genast och stek i riktigt smör. Margariner innehåller så mycket skit.
Nu kanske jag ställer dina sjuksköterskekunskaper på ända... men det står jag för! :)
Min syster skriver massor om kost. Du kan läsa om du vill: johannaskost.blogspot.com
t ex om margariner:
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/margarinmisren.html
om vegetabiliska oljor:
http://johannaskost.blogspot.com/2007/01/vegetabiliska-oljor.html

2008-05-15 @ 12:45:23
URL: http://fruwikstrom.blogspot.com
Postat av: Carolin

Hej,
Detta klara du! Bra att du har en målsättning och belöning när du klarat ditt mål - sådant hjälper alltid bra på motivationen. När jag har velat gå ner i vikt har jag "varit duktig" i veckorna och fått unna mig lite godare mat och lite godis på helgen. Det har fungerat väldigt bra, så länge man inte låter helgerna gå över styr.
I måndags lovade jag mig själv att inte äta något godis förräns semestern. (Det är godis som är min svaga punkt) Kanske du ska sätta några sådana del-mål på vägen, då känner man att man kommer någon stans.
Lycka till!
Hälsningar Carolin

2008-05-15 @ 16:54:16
URL: http://ungkvinnas.bloggse
Postat av: Ullis

De kommer gå jättebra! Jag och Pax håller på dig :D Smart med mål på vägen

2008-05-15 @ 17:15:47
Postat av: teddy

Godmorgon tjejen. Självklart ska du nå dina mål eftersom det ser ut som att du verkligen bestämt dig.
Börja först och främst med ett bra gymkort. Prata med en instruktör om hur du vill lägg upp ett kommande träningsprogram.
IForm tidningen är superbra om man vill ha ut det maximala av olika träningsmetoder och så erbjuder den individuella träningsscheman.

Mitt tips som träning är the killer: SPINNING! trampmaskin. Löpning (involverar hela kroppen) och olika typer av dans, aerobics osv.

Glöm dock inte maten.
Viktigt med kolhydrater efter ett pass så att kroppen snabbare kan sätta igång med ämnesomsättningen och bygga upp sig på nytt.

Ha en liten belöning för varje 5 kg.
Skynda långsamt :)

Du fixar detta:)

kramis

2008-05-16 @ 06:58:48
URL: http://caitlin.blogg.se
Postat av: Evelina - blivande brud <3

härligt gumman! du kommer klara det galant tror jag! duktigt att promenera mkt, det är ju det som är kruxet, att lägga in mer vardagsmotion. promenader är ju så härligt med!

kram

2008-05-16 @ 17:22:20
URL: http://evelinastrand.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0