Back to normal

Nu börjar jag bli mig själv igen, känner mig lite bättre i från förkylningen och jag är inte lika slutkörd längre. Håkans pappa frågade mig om det var värt att vara borta en vecka och komma hem helt slut och sjuk. Men det måste jag säga att det var. Jag hade så sjukt jäkla roligt helt enkelt.

Jag har träffat så många härliga människor och lärt mig otroligt mycket.

Första dagen var nervöst, jag har så svårt att träffa nya människor. Men jag måste säga att det gick riktigt bra, de första två dagarna var trevande men sen rullade det bara på.
Vi fick ut vår utrustning som bestod av fältuniform m90, en stridssele, hjälm, stridssäck och lite annat smått och gott.
Dagen gick mest ut på att lära sig att klä sig rätt och att lära känna varandra.

Andra dagen gick i sjukvårdens tecken, vi fick en genomgång i första hjälpen och att lägga olika slags förband. Sen fick vi lära oss att sätta ihop en bår, redan där började vi bli trötta för det var en riktig utmaning.

Tredje dagen fick vi ut våra vapen, det var spännande men samtidigt tröttsamt eftersom man var tvungen att släpa med dem vart man än gick, även in på toaletten.
Vi fick även en liten brand utbildning och fick lära oss att släcka bränder (ganska små) med olika slags brandsläckare. Som avslutning fick vi släcka en större brand i en container med en brandamannaslang (skratta inte åt mig maja, kommer inte på vad det heter ;))
Sist på dagen fick vi en liten cbrn utbildning, den handlade om biologiska och kemiska stridsmedel, jätte spännande! Som avslutning där fick vi gå in i en liten stuga full med tårgas. Vi hade skyddsmasker och regnsställ på oss då, det var lite läskigt men det kändes inget förutom att det sved lite på huden som inte var täckt.

Fjärde dagen på förmiddagen var det vapenkunskap, vi fick lära oss att plocka isär och sätta ihop ak4:an samt lära oss ladda och patron ur.
På eftermiddagen bar det ut i fält, där vi fick sätta upp militärtältet och bygga en förläggning med pissgrop, latrin och tvätställ. Första natten i tältet gick rikitgt bra, lite småkallt bara.
Vid det här läget har vi i vår grupp kommet väldigt nära varandra och skrattet är aldrig långt borta även om vi alla är trötta och slitna.

Femte dagen fick vi fortsätta att göra förläggningen beboelig, vi fick lära oss hur man förflyttar sig som soldat i terräng, smygande, krypande, ålande och hasande.. Det var skitkul att krypa omkring i blåbärsriset. Sen fick vi stridsmåla oss och sätta kvistar i hjälmen så att vi inte skulle synas..
Denna natt skulle vi elda i kaminen och ha eldvakt, det mesta som kunde gå fel gick fel, men vi tände ju inte eld på tältet i alla fall.

Sjätte dagen fick vi skjuta, det var askul och jag som gjort det tidigare var ju övertygad om att jag skulle göra det bra. Men som vi alla vet att när man tror att man är överlägsen så går det inte så bra.. jag missade tavlan helt.. *skäms*
Den dagen fick vi flytta in på en kasern, in i ett riktigt logement, Det var underbart att få sova i en riktig säng. Just ja, glömde skriva att de tre första nätterna var det hårdförläggning, dvs liggunderlag på golv. Sen var det ju direkt ut i fält så det var inte förän de två sista nätterna som vi fick sova på madrass.. Har aldrig sovit så skönt.

Sjunde dagen var det rengöring av utrustning och fotografering av hela gänget. På kvällen var det avslutningsmiddag, där min grupp hade ordnat ett litet spex där vi härmade instuktörerna. Det var uppskattat med många asgarv till följd. Sen fick vi en privat rundvandring på Berga slott som ligger på området där vi var. Majoren som var kurschef var otroligt duktig på att berätta och jag som gillar historia tyckte att det var jätte spännande.
Oj, jag höll ju på att glömma en av de häftigaste upplevelserna, vi fick åka stridsbåt90, va? tänker de flesta. Men det är en av de häftigaste och snabbaste båtar som finns i flottan så det var en grym upplevelse. Ringde till pappa och skröt lite, han blev riktigt avundsjuk och muttrade något om att han inte skulle prata något mer med mig (hehe) stackars pappafar.
Sen fick vi gå ombord på ett av sveriges största militära fartyg msVisborg, det var också häftigt, men inte i närheten av stridsbåt90.

Sista dagen var det packning, betygsutdelning och buss till stockholmscentral där vi tog farväl av varandra. det kändes vemodigt då man kommit varandra väldigt nära. Kommer att sakna alla i min grupp och intruktörerna som var otroligt duktiga och hade många erfarenheter att dela med sig av.

Denna vecka var min lilla revansch på allt som hände när jag försökte göra lumpen, innan denna vecka var jag osäker på om det militära var något för mig. Men nu är jag övertygad om att detta är något som jag vill hålla på med på min fritid så länge som det bara går. Såå kul!!

Nu ska jag vila en stud..

Puss!

Kommentarer
Postat av: Ullis

Va kul de verkar. Kul att allt gick så bra å att du trivdes :D

2008-06-22 @ 16:27:03
Postat av: Ullis

Fick G :D Grattis.! klart de inte räknade fel du är grym :D

2008-06-22 @ 16:45:13
Postat av: Emelie

Kul att du hade det bra! Jag ar dock lite tveksam till att bygga 'pissgropar' och att ha med sig vapnet in pa toaletten :D

2008-06-23 @ 11:39:05
Postat av: teddy

Ojojo vilken upplevelse du verkar ha varit med om och stolt måste du känna dig också :)

Det är ju inte alla som klarar en sådan tuff utmaning.

skönt iaf. att du är på bättreingsvägen :)



krya på dig once again.



kramis

2008-06-23 @ 22:32:50
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Lillaviola

Du får hälsa "pappan" att man kan göra vad som helst för att få en förkyldning...Bara man har kul!



Jag var i Ystad på ett "Lottaläger" och jag har aldrig haft så kul och vad tokigheter det kan hända när man är trött.

2008-06-29 @ 22:33:08
URL: http://lillaviola.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0