Injektioner

Idag har det varit grymt roligt i skolan!
Idag hade vi injektionsteknik.. intet ont anande gick vi till skolan i tron att vi skulle sticka på dockor.. Det skulle vi visserligen göra, men vi skulle även sticka varandra. Blev på 0.2 sekunder svettig i både handflatorna och under fötterna..Shit vad nervös jag var.. Men det gick jätte bra, först stack jag på Ullis sen hon på mig.
Nä man sitter där med sprutan i handen och nålen på väg in i armen på någon så känns det helt otroligt overkligt. Men samtidigt insåg jag att tamejfan! Jag är snart sjuksköterska.. Va coolt!

Läraren berättade att enligt en undersökning så är sjuksköterskor innerst inne små sadister som gillar att sticka folk.. sjukt.. Hoppas inte att det gäller mig.. Fast det var riktigt skoj.. Muahahaha...

Detta har vi lärt oss idag...

Subkutana injektioner

En subkutan injektion innebär att läkemedlet sprutas in i underhudsfettet. Därifrån tas det verksamma ämnet upp i blodet och sprids sedan i kroppen via blodet.

Subkutana injektioner verkar oftast långsamt och i jämn takt. Insulin, som används om man har diabetes, är exempel på ett läkemedel som man tar subkutant.

 

Intramuskulära injektioner

En intramuskulär injektion innebär att läkemedlet sprutas in i en muskel. Därifrån tas det verksamma ämnet upp i blodet och sprids sedan i kroppen via blodet.

Intramuskulära injektioner verkar oftast snabbare än subkutana, men långsammare än intravenösa. Kortison och många vacciner är exempel på läkemedel som man kan få intramuskulärt.


Nålarna för intramuskulära injektioner är läskigt stora...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0